Hutang Kereta dan Freshgrad.

Assalamualaikum...

Kejap tadi sekali lagi aku dapat call dari seorang teman yang memerlukan bantuan...hmmm kereta tertunggak dah 4 bulan sangkut so pihak bank dah mula cari dah...adehh.. Ak mampu bantu 2 bulan jelah..asenye xde prob kot kan..moge2 lah.

Bila ak tenguk benda macam ni jadi aku selalu ucap syukur kat diri sendiri sebab ak tak terjebak dalam masalah hutang kereta. Dulu waktu mula mula bergelar seseorang yang bekerjaya aku pun macam member lain jugak...excited nak cari kereta baru, yelahh mesti la nak bergaya kan.

Tapi waktu tu gaji basic aku cuma RM1800 aje...celah mana ak nak beli kereta then bayar bil2 lain lagi...fuhh pikir panjang aku time tu and then ak tenguk je motosikal Yamaha lagenda aku.. Hmmm xpe, gune ape ade dulu...ada rezeki lain kita beli ye. So aku angkot laa motosikal ak tu kemana aje, redah hujan nak pergi balik kerja...kadang2 basah kuyup masuk office tp siap bawak baju dah la ..tukar terus...hehee

Time ni member aku banyak yang dah mula upload gambar kereta baru kat FB n IG...caption selalunya "nak mandikan baby petang ni.... Or nak bawak baby jejalan".. Wowww, jeles gak kekadang tapi ak kene sedar diri time tu...gaji aku tak seberapa so terima apa adanya lah.

But after a few month aku dapat panggilan pertama dari sorg kenalan kat uum.  Hmmmm masalah diorg dah mula timbul upenye. Nak pinjam duit, kereta sangkut..then nak bayar sewa bilik n kalau boleh nak minta duit belanja utk sebulan camtu...fuhhh tercekik gak ak dengar waktu tu.. Ak kesian n disebabkan member ak bantu jelah sedaya mampu....but huhuuu till now ak dapat habuk aje.  Hahaha...sabo jelah

Kesilapan kebanyakkan graduan lelaki terutamnya ini lah dia...excited nak dapatkan kereta baru and grand so boleh tunjuk kat member, awek n bakal mak mentua myb??? Yang perempuan ak tenguk lepas grad banyak update status " menanti so dia bakal imamku". Chaitt.. pak sendiri ajar jemaah ko malaih plak kan, gataii naa . hahaha

Bagi aku tak salah senanya nak berkereta yelah sebab benda tu dah jadi satu keperluan tau kat Malaysia ni..nak pergi kerja senang xde kne ujan panas...cuma kne tahan bayar tol n minyak yang tak reti turun harga jelah..huhuu

Macam aku walaupun aku tak berhutang kereta tapi aku tetap simpan duit ansuran bulanan beli kereta. Konon2 aku dah beli kereta la so ak simpan rm400 sebulan...dan bila dah cukup dalam rm10k aku minta tolong abg ipar aku carikan kereta second hand and yeayy aku dapat beli kereta wira dgn harga rm8k...balance dia ak baikkan mana yg xberapa tu.  Bebas hutang bank...kereta ada, moto ada..bulanan tak pening kepala..hehe

Kadang2 kan kita kena sedarkan diri tu...cukup ke gaji kite??? Tambah2 anak lelaki..yelah tanggungjawab pada mak tak putus tau walaupun dah kawen kena ingat tu!!!

Ak sebelum dapat gaji aku dah tahu duit aku akan kemana...tiap bulan aku dah tetapkan nak kena save bajet untuk bil2, simpanan kecemasan, duit dapur, duit mak abah, duit simpan, duit belanja sendiri and kalau ada balance baru aku joli... Duit kawen x simpan...nangiss.  Hahaha

Apa2 pon main point kne ingat satu je..kite kenali diri sendiri, tahu beza mana satu kehendak n keperluan. Jangan sampai kita jadi papa asal bergaya. Kalau ak, ak prefer lagi nampak papa tapi poket berkepok ...tu kalau aku la...hahaa

Popular Posts