Tip Rajin Buat Lelaki Malas

Assalamualaikum...


Nahh, tergerak hati aku nak buat tips jadi rajin buat para lelaki yang malas bile singgah blog rakan blogger sorg ni TEKAN SINI . Gambar pun ambik dr blog die...kuikuikuii...

Ok, dalam 11 perkara tu memang akan ada 1 yang kebiasaanya lelaki memang malas nak buat..n bagi aku sendiri, aku cukup malas nak datang PEJABAT/KELAS...muhehehe....memang dari kecik zaman tadika dulu pun pemalas kemain aku ni...kikikii

Here a few tips which I think its good to b practice...nahh, here we goo..

1 : Tidak mencuci pakaian?
Apa pasai laa nak malas2 cuci baju, baju sendiri pulak tu kann, lagi pun untuk kebersihan n kewangian diri sendiri jugak...so if malas nak basuh baju n if korang gune mesin, just buat macam aku..seminggu sekali je...hari sabtu tu memang hari ak cuci baju...tekan swich on, then tunggu sejam..siap la nanti..xpayah mana pon...but if korang xde mesin basuh pulak boleh je basuh seminggu sekali..sambil mandi tu rendam kejap baju tu dalam timba siap bersabun..then wallah perahh...gosok la sikit2...baju tu korang sendiri pakai kann, so korang mesti tau tahap kekotoran die..kalau setakat peluh aje tu..xsusah punn nak basuk..if dah kena selut bagai tu..emmm aku pun malas...hahaha..tapi nak tak nak tetap kena basuh..so basuh kan sajooo

2 : Tidak mengemas rumah?
Kalau duduk dengan family insyaAllah xde masalah..ade je yg tolong kemaskan betul tak...tapi kalau duduk sendiri rumah bujang acane pulak??? Bagi aku nak kemas rumah ni x serumit mana, kalau makan tu rajinlah basuh pinggan terus, kalau masak tu terus la cuci kuali bagai..n kalau ambik barang tu bila dah x guna terus letak di tempat yg sepatutnya..memang x payah punn...myb sebab ak dari kecik dah diajar macam tu, so bg ak memang xde masalah...lagi pun ak ni jenis alergik..kalau rumah berabuk mula la gatal2 badan..so wajiblaaa kemas n bersih..hehehe

3 : Tidak membasuh pinggan?
Nah ni memang ak pelik....ntah myb sebab asuhan family ak jugak...siap makan pandai2 basuh pinggan sendiri. If sesetengah family tu, diorg dah terapkan bab2 basuh pinggan or masak or senang cite keje2 rumah ni biar orang perempuan yang buat kann, tapi bukan bagi family ak....kitrg memang dah dididik bertanggungjawab...jangan pandai makan aje..retikan diri tu tolong cuci pinggan or ko makan pinggan tu..muahaha...simplee jee...

4 : Tidak mengosok baju?
Ok, yang ni aku kena akui memang ak pemalas tahap karma...bab2 gune iron ni memang malas giler aku...kedut sini sana...so disebabkan kemalasan aku ni ak ambik inisiatif untuk beli pakaian yang jenis senang gosok n x mudah kedut...then kalau nak gosok tu aku selalu gosok untuk seminggu terus..senang cite xpayah nak ulang benda sama setiap hari...sekali dah mengosok terus kan aje..lagi pun jimat letrik kalau gosok sekaligus aje...x gituu

5 : Tidak bercukur?
Pesen ni aku tak reti nak cakap ape...sebab ape yang aku tau n belajar bercukur ni amalan nabi kite n sunat untuk kita bercuku seminggu sekali..bersihkan mana yang patut...lebih kemas n rapi...rimas woii tenguk org serabut2 ni...hahaha

6 : Rambut kusut?
Ni for sure bukan aku or kebanyakan lelaki masakini..kebanyakan lelaki zaman sekarang amat mementingkan pengayaan rambut...so amat pelik bin ajaib kalau still ade yang kusut masai rambutnya pegi outing dengan member bagai...so kalau xmau nampak pelik rajinkan diri pandang cermin n aturkan rambut kekemas...

7 : Tidak Datang ke Pejabat/Kelas?
Selalunya aku datang kelas cuma kalau ada kuiz or lect tu garang bebenor...hahaha, bab office pulak ak terpaksa rajinkan diri sebab kalau x datang nanti gaji kena potong..kikikii so nak rajinkan diri tu senang aje...korang anggap je ape yg korang buat tu untuk seseorg or kerana Allah..memang sure rajin je..lagipun tanggungjawab itu adalah amanah..amanah wajib ditunaikan dengan sempurna..x gitu

8 : Tidak mencuci kenderaan ?
Musim hujan macam ni memang malas senanya nak cuci kenderaan, karang baju basuh cecantek dah hujan..dah kena lumpur bagaii..tapi tanya diri sendiri korang tak malu ke naik kenderaan yang kotor??? Kalau aku, ak malu beb sebab bila ak tenguk kenderaan org lain berlemuihh bagai, mula ak pikir...pemalas siottttt...kikikii

9 : Tidak suka membaca?
Erkkk, ak x suka membaca gak..tapi fb ak suka..hahaha...ntah...tips ni senanya bergantung pada diri masing2...kalau dah minat tu, senang cite xpayah dipaksa..tapi membaca ni bagus sebab menajamkan minda n meluaskan pemikiran...nak lagi elok bacalah Al-quran...didunia dan akhirat ada berkatnya..insyaAllah.

10 : Tidak bangun awal pagi?
Dah kenapa....tak reti2 nak solat subuh kaa??? ingat, time subuh tu adalah waktu dimana malaikat tukar shift bergilir mencatit amalan kitaa...haiiyookk, jangan buat pasal...malaikat repot kat atas kata kite terbongkang tido sedangkan solat subuh laa paling ringkas n senang...sooo sendiri mau ingat lorhhh... Lagi satu, kalau kunci jam jangan letak sebelah telinga...letak laa hujung2 n jauh dari katil...bila berbunyi nak tak nak kena bangun n tutup jugak..melainkan korang pekak yang amat tu..memang no komen laa...hahaha

Wokehhh, itu sahaja dari aku..hope tips tu dapat membantu...

potpetpotpet : lelaki ni istimewa tahu tak...sekali rajin jangan buat pasal..bersih segalaa..hahaa

Popular Posts