Simpanan kecemasan ade ke tidak???

Tuesday, September 03, 2013 Nizam Riadzi 0 Comments

Assalamualaikum...

Baru sehari ak xde dekat rumah mak dah call n cakap my sis mintak duit sebab nephew ak sesak nafas....ak terkejut sebab still awal bulan xkan dah xde duit....as usuall seorg ibu memang akn bg la duit kan....xde masalah pun...

Yang ak nak bincangkan skrg ni...ade perasan sesuatu yg slack tak dgn situasi sis ak yang mungkin terjadi dikebanyakan org diluar sana jugak...

Tak Beringat.. tu je mampu ak cakap....ajal maut ditangan tuhan...sakit sihat pun sama...jadi apa tindakan kita bila kita xtau ape yang bakal terjadi di masa depan...

Sediakan payung sebelum hujan...korang ade buat simpanan kecemasan??? Kalau tanya ak..jujur ak cakap ak xde insuran ke ape bende ke.....tp ak ade akaun bank sampai 4...n semua tu Alhamdulillah ade isinya...salah satu ak dah set khas utk kecemasan keluarga aje....

Yelah..bila bab duit ni kita nak harap dekat siapa je lg....kalau keluarga boleh bantu...bolehlaa..tp x selalu boleh kan...setiap orang ada masalah...setiap orang ada yang hendak dibayar itu ini...jangan disebabkan sikap kita yang x bersedia tu nanti..kita cakap keluarga xmau tolong sedangkan keluarga sendiri pun tengah kusut dengan masalah sendiri...

Perlu ingat..bahagi duit gaji bulanan tu kena ade bahagian kecemasan...dah tolak duit sewa itu ini..bayar rumah..kereta..bil bagai...wajib simpan duit kecemasan...setidaknya nanti bila kecemasan kita ada duit sendiri...jangan nanti sampai kena menagih cari kat mana2 tp xde yg boleh membantu...memang boleh menangis jawabnyaa...betul tak

Ada rezeki lebih buat insuran keluarga...pelaburan masa depan jugak tu kan.....or buat macam ak...simpan mana boleh je...janji beringat...

Potpetpotpet : ingat...bab duit ni nak mintak pinjam memang payah...nak dimintak pinjam ye selalu...haha

You Might Also Like

0 lemas bunyi blubblub:

Salam...trime kasih sudi taip sini...