Orang Islam Boleh Menderma Organ Tak Ekkk????

Wednesday, September 25, 2013 Nizam Riadzi 0 Comments

Assalamualaikum...

Korang perasan tak pasal isu derma organ yang nampaknya makin kritikal kat negara kita ni...Jumlah penderma organ semakin sikit tapi jumlah pemohon yang sedang menunggu giliran untuk dapatkan organ makin meningkat...

Menurut sumber dr kementerian kesihatan....mengikut statistik n trend penderma organ...kaum cina menduduki tempat pertama dengan jumlah penderma teramai diikuti penderma kaum india...melayu dan lain2.

Kita sedia maklum Malaysia ni ramai penduduknya terdiri dari kaum Melayu tapi kenapa tak ramai orang melayu yang tergerak hati untuk menderma organ setelah mereka.mati kelak...

Kalau diikutkan...orang Melayu ramai je yang nak menderma organ..tp masih ragu2 sebab takut ada larangan dalam agama. Macam ak sendiri..ak pernah tanya mak ak boleh ke tak kita orang islam menderma organ...mak ak cakap x boleh sebab nanti time mati organ tu semua akan disoal jugak..kalau x cukup organ macam mana nak berjawab...

Then ak tanya la beberapa orang lain pulak n masing2 ada pandangan n pendapat tersendiri...ada yang cakap boleh ada yang cakap tak.. and ada gak yang was2 sebab katanya kalau organ tu diderma dekat orang bukan islam.macam mana pulak...kita ni orang islam..bila orang bukan islam guna jadi macam mana...diorang makan benda x halal semua kan...perhh memang berlaku pertikaian pendapat sangat...

Dan disebabkan tu jugaklah ak rasa masih ramai orang Melayu yang ambik keputusan xmau menderma organ...Ak sendiri jujur xmau derma selagi ak xtau boleh ke tak dalam hukum islam....

Yelah...bg orang yang x faham diorang akan cakap ape gune simpan organ dalam kubur tu kann...buat rugi je....tapi wajib faham gak tentang sensitiviti orang islam ni...so ade sesape kat sini yang boleh tolong bg pendapat...boleh ke tak ek???

Potpetpotpet : guugle cari jawapan mentaa...

p

posted from Bloggeroid

You Might Also Like

0 lemas bunyi blubblub:

Salam...trime kasih sudi taip sini...