Buka Tudung atau cari kerja lain!!!

Assalamualaikum...

Kerap dah dengar tentang larangan bertudung jika mahu bekerja...nak2 dekat pusat beli belah....memang banyak kes kalau nak kerja kena buka tudung...if not cari tempat lain...

Yang jadi persoalan aku..ape kaitan tudung dengan imej barangan yang hendak dijual tu....rosak ke imej diorang??? Bagi ak...kalau ade seorang bertudung bekerja jual arak...bukan imej arak tu yang tercemar...tp imej wanita bertudung tu yang tercemar kan...

Memang ak pandang sinis bagi majikan yang berfikiran macam tu...kalau nak kerja sila buka tudung...memang xde sensitiviti agama langsung...dah la jalan urusniaga di Malaysia...sesitif la sikit kann...

Nak dijadikan cerita ak dpt info dari adik ak...awek dia bru je dpt kerja...mula kerja semalam laa....then tempat die bekerja tu xde kemudahan bilik untuk menunaikan solat...dan dijadikan cerita awek adik ak ni ambik la inisiatif kemas stor yang tak guna untuk solat...entah mana silapnya dia dimarah sebab guna bilik yang x digunakan tu sebagai tempat solat...apa yang lebih menyedihkan bos dia cakap "kalau u nak sembahyang tu boleh balik rumah..sini tempah kerja" dan hari tu jugak dia berenti...TAHNIAH ak cakap...

Memang sadis...tahap sensitivifi agama masih ditahap yang rendah dan ak harap kerajaan akan mengeluarkan arahan dan undang2 bg setiap majikan yang hendak mengaji pekerja beragama islam WAJIB disediakan ruangan untuk solat...solat bukan lama pun....5 minit je...luak sangat ke masa 5 minit tu sampai merugikan syarikat diorg??? Aku pelik...duniaaa...

Korang ada pengalaman macam nie??? Hajat nak minta kerja...tapi syarat buka tudung??? Xde ruangan solat???

Potpetpotpet : kesian orang Islam...x habis2 kena cari pasal...sabar je lah mampu...banyakkan istifar

Popular Posts