Tips : Berjaya??? Usahalah!!!

Thursday, July 25, 2013 Nizam Riadzi 0 Comments

Assalamualaikum...

Alhamdulillah selesai bersahur sudaa...moga hari ini berlalu dengan baik sahaja yerkk...

Pagi2 ni ak nak sembang pasal usaha....Usaha tangga kejayaan...tapi mana tangganya...tangga yang mana satu yang nak dipanjat naik untuk kita capai kejayaan...

Kalau kita perasan...ada dua jenis tangga je...tangga kerajinan dan tak cepat putus asa... Orang selalu cakap..kalau masuk universiti pasti cerah masa depan seseorang tu...tapi bagi ak..tak semestinya jugak sebab orang yang tak masuk universiti pun banyak je yang berjaya..malah lebih lagi...sebab diorang pilih tangga untuk tak cepat putus asa...tak cepat mengalah.

Mereka yang berjaya masuk ke universiti tu bagi ak itu cuma extra mark untuk academic background...yelahh...zaman sekarang ni banyak yang suka menilai seseorang melalui sehelai kertas yang dicetak dengan dakwat dan mengiktiraf seseorang itu layak bergelar PROFESIONAL...

Habis...macam mana pulak dengan mereka yang tak berkesempatan nak menjejakkan kaki ke universiti? Tak dapat kertas kelayakan tu??? Tak profesional ke mereka tu??? Gelap ke masa depan diorang???

Nope....bagi yang tak berjaya ke universiti...diorang ada kelebihan dari segi pengalaman. Sedang rakan2 lain berjuang membaca buku siang malam untuk sekeping kertas kelayalan sehinga 3 ke 4 tahun....mereka2 yang tak ke universiti menimba ilmu dari dunia realiti...dari faktor sekeliling...belajar dengan cara praktikal dan bukannya ilmiah seperti mereka yang belajar di universiti.

Bagi ak...konsep dia sama...tetap belajar cuma pendekatan dan hasilnya berbeza. Kalau yang belajar di universiti tu resultnya hebat...maka hebatlah hasil pulangannya...dan kalau hancur...hancur jugak hasilnyan.sama macam mereka yang tidak ke universiti...kalau pandai cari peluang...berkepuk hasilnya...kalau tidak terbuang masa begitu saja...kekal sebagai kuli orang2 profesional yang kononnya mampu mengkakikan mereka yang dibawah.

Ak sendiri pelajar universiti dan ak akui ak perlu bersaing dengan ramai pihak yang jauh lebih hebat dari ak...dan ketika ak baru cuba bertatih mengenal realiti dunia..rakan2 ak yang tidak ke universiti telah tersedia berdiri dengan perisai menepis realiti cubaan kehidupan.

Ada beberapa orang rakan ak di universiti memiliki idea2 perniagaan yang hebat2 malah ak yakin kalau rancangan itu berjalan pasti berkepuk hasilnya..namun apa yang pihak universiti tak ajar kepada kami telah dahulu dipelajari mereka2 yang tidak ke universiti.

Rakan2 ak yang bergurukan realiti ramai yang telah berniaga sendiri..ramai yang menceburkan diri dalam bidang perniagaan. Asalkan ada peluang pasti direbut mereka dulu. Ada yang jual produk kecantikan..ada yang menbuka spa..ada membuka kedai makanan...kedai bundel...fotografi dan macam2 lagi dan ini semua menunjukkan diorang sama hebat dengan kami yang memiliki kertas berkelayakan tinggi ini.

Apa yang penting adalah USAHA sebab kalau tanpa usaha ak x yakin kami semua boleh berjaya. Bukan mudah untuk memiliki kertas profesional itu kalau kami tak berusaha sehabis daya...dan bukan mudah jugak bagi mereka untuk bersaing dengan realiti dunia mengambil risiko berniaga kalau tidak ada semangat usaha yang tinggi dalam diri.

Putus asa terlalu cepat hanya untuk mereka yang lemah..bagi ak kita semua  adalah istimewa..ada keunikan tersendiri..dan yang pastinya ada cita2 tersendiri...dan untuk mencapai cita2 tu kita perlu berusaha...sebab kalauvtanpa usaha mungkin impian kita akan terus menjadi sekadar angan2.

Potpetpotpet : ak pun nak berusaha campak henpon ni ke dinding jap..asyik hang je skrg nih...hahaa

You Might Also Like

0 lemas bunyi blubblub:

Salam...trime kasih sudi taip sini...