Bila Mak Memasak Anak Anak Tak Datang Makan Pulak

Assalamualaikum...

Hari ni ak agak terkilan dengan perangai adik n akak ak....sebab apa sebab hari nie dari awal pagi lagi mak ak dah penat2 pegi pasar besar...cari lauk itu ini untuk dimasak dijadikan juadah time berbuka...tapi bila time nak berbuka.....semua xde...semua nak berbuka.dekat luar....korang boleh bayangkan x perasaan seorang ibu macam mana.

Mak ak hari isnin till sabtu mmg busy kerja kat kantin...mak ak tukang masak kat sana...so memang jarang la ada kat rumah...adik ak pulak study kat lumut but every week balik aje pon...tu pon sebab nak cuci baju katanya..pemalas sikit nihh..cissss... Akak ak pulak da berkeluarga pun...n dia pun kerja jugak.

Nak dijadikan cerita hari ni memandangkan mak ak tenguk adik ak ade...ditambah pulak semalam adik ak mengedik minta mak ak buatkan pengat pisang...digigihkan jugak laaa mak ak pegi cari pisang kat pasar awal pagi pas subuh tu...

Bila da siap beli barang semua...mak balik terus tidur...nmpak penat sangat muka mak ak..yelah hari lain dia kerja..patutnya ahad cutu rehat kat rumah jelah..tp anak punya pasal ok sihatkan jugak badan tu..huhuuu...petang tu...ak x pegi mana...so alang2 ak tolong aje mak ak memasak kat dapor..g kedai bli belacan bawang bagai....adik ak pulak...erkkkk...awal pagi dah keluar dengan abang ipar ak pegi memancing...sabar jelah...

Time memasak tu mak ak teringat yang akak ak pernah mengeluh yang dia slalu x sempat nak memasak untuk berbuka..so mak ak suruh la.msg akak ak cakap datang berbuka dekat rumah mak aje...kiranya nak ringankan la kerja dia..xde terkejar2 nak memasak untuk berbuka pulak..

Masak bagai nak rak...itu ini dimasaknya..ak tenguk memang lauk fec adij n akak ak..kemain lagi mak ak masak tadi...bila jam dah tunjuk jam 6.40 adik ak balik...terus klang kabut mandi semua...dah siap mandi ingatkan nak la mintak tolong dia hidangkan makanan ke ape...sekali dicapai kunci n cakap nak berbuka dengan kawan aka awek dia...aduhhh...mak ak masak untuk dia kottt...

Done...jam 7 lebih..nak berbuka.dah..ak da hidang habis semua dah...pinggan cawan semua da ambik..tinggal tunggu akak ak je...sekali mak ak call...akak cakap makan je dulu...tadi dah beli lauk dekat bazaar ramadhan....erkkkk....penyudahnyaaaa ak dengan mak aje yang makan dengan punya banyak lauk n nasik dimasak....perhh memang ak.panasss...

Ak tenguk ja muka mak ak...nmpk sgt terkilan dia...nak buat macam mna...dah jadi..huhuuu

Tapi....dalam jam 10 mcm tu...akak ak mai jugak...dijamah jugak lauk pauk yg mak ak masak tu...ak tau akak ak pon da kenyang tu...tapi alhamdulillah laa..myb nk jaga hati mak ak balik...so dibalun jugak...hilang panas hati ak...

Adik ak pulak...jam 11 tadi baru balik...ak ape lg guna mulot laser era la jugak..menyusah org ak ckp...hahaa...ak paksa dia habiskan pengat n lauk yang ada...n hasilnya...alhamdulillah habis semua...kira xde membazir laa...semua pun habis...tapi tu laa just kesian kat mak x dpt nk bbuka dgn anak2 dia tadi...

Bagi ak...myb kita ada byk urusan kat luar..tp jangan lupa mak bapak kita sanggup bekorban untuk kita...korang nmpk kekhilafan adik bradik ak...memang kitrg silap tp alhamdulillah masing2 stillbsedar dengan kesilapan sendiri n cuba betulkan n ambil hati mak balik...tp macam mna pulak kalau x sempat??? Korang paham kan maksud ak...

Apa2 pun...ak doa moga mak ak sentiasa sihat,  diberikan keberkatan rezeki dan nikmat kehidupan yang x putus...moga mak sentiasa dilindunggiNya...amin

Potpetpotpet : korang rasa ada buat silap x dengan parent hari ni...dah try betulkan?

Popular Posts