Penipuan Kad Debit Bank

Wednesday, April 17, 2013 Nizam Riadzi 0 Comments

Assalamualaikum...



Awas kepada pemegang kad DEBIT atau kad KREDIT!!



untuk kawan2 fb, just nk share pe yang berlaku pada kawan saya hari ni.

lebih kurang jam 11.30 pagi hari ni, 
sy dapat kol daripada private number dan antara dialog yang berlaku 

dengan seorang wanita india yang sgt berbudi bahasa:

Wi: selamat pagi boleh bercakap dgn en. zufri?

Mz: ye sy bercakap, ada pe ye?

Wi: saya.....daripada pihak bank ingin membuat pengesahan berkenaan kad bank en.

Mz: awk ni dari mana?

Wi: saya daripada pusat panggilan malaysia, ingin membuat pengesahan mengenai kad maybank en.

Mz: Oh ok...( sbb penah dapat kol dari maybank sebelum ni ckp perkara yg sme, jadi sy percya kan dia
)
Wi: ok en, sy cuma nak buat pengesahan mengenai kad bank yang en gunakan skrang.

boleh saya tau alamt penuh en?

Mz: alamat sya....

Wi: boleh dapatkan no ic...

Mz:90xxxxxxxx

Wi: ok..en masih lagi menggunakan kad ini ye?

Mz: ye sy...

Wi: dah brapa lama ia digunakan?

Mz: hampir 2 tahun...

Wi: ok sy ingin membuat pengesahan, kad debit en bermula dengan 4283 3210

Mz: ye btol..
.
Wi: boleh en lengkapkan no 8 terakhir

Mz:16xx xxxx

Wi: terima kasih atas kerjasama diberikan...skrang, en ada tanda tangan dibelakang kad debit en ke?

Mz: ye ad.
..
Wi: disebelah tanda tangan ada no. ahli...boleh bacakan sya no ahli kad en?

Mz: xxx
...
Wi: ok..skrang sy ingin memberitahu en zufri kad en gunakan adalah mengikut laporan kami. Kami daripada

 pihak kerajaan ada menyediakan kad i-klnik dimana semua rakyat malaysia berhak mendaptkan kad ini. dia

 boleh digunakan ketika en..mintak maaf, andai kata kemalangan atau ditimpa musibah, dia akan memberi en

 potongan 30-70% di klinik2 terlibat
.
En juga boleh membawa ibu dan ayah ke klinik dengan percuma dn en juga boleh diberikan diskaun

 pelancongan dengan kad ini. Saya akan menghantar kad ke alamt yg en berikan. jad ini 

berharagaRM299.00. Saya telah pon membuat penolakan dari kad maybnk en.

Mz: eh.a..awk ckp tdi nk buat pengesahan kad saya, npe plak tibe2 awk nk amek duit sy? ada sy ckp sy nk

 bli kad awk ni..jgn nk memandai lah.

Wi: en telah berikan sy butiran en dan bermakna en stuju..

Mz: awk jgn ingat sy nk sgt dgn kad tu.

Wi: ok xpe..kalau en xnak, sy xkn hantar kad tu..tpi duit cek telah ditolak..bila2 masa en nak kad tu, boleh

 hubungi kami dan kmi akan hantrkan...en kerja mana?

Mz: sy kerja tnb..sy xperlukan kad awk..sy dapat semua kemudahan perubatan..mak bapak sy pon dapat

kemudahan jgk...npe perlu sy nk gunakan kad awk..sy xnk, tolong batalkan...

Wi: (dah mula bengang) skrang ni, sy dah tolak, en xboleh wat pe2 lagi..nk xnk sy dan tolak duit en.

Mz: awk kerja mana ni..awk keja dengan spe?

Wi: sy kerja di rawang dan ini adalh dari goverment...ok en, ada pe2 lagi, kalau xde pe2 terima kasih kerna

 berikan kerjasama...( trus letak phone)

darah dah xtenteram, bukak trus maybank2u.
..
nasib baik, duit masih ada...apa lagi, cepat2 kol maybnk wat pengesahan...

pegawai bank maklum, ia adalh sendikit yang cuba nk dapatkan butir peribadi kad bank. no 8 digit pertama

disebutkan adalah no sama untuk pemegang kad, no 8 dijit terakhir dia akan mintak kepada kita. untuk no 

ahli kad sebelah tanda tangan tu adalh no. yng penting untuk pengesahan kad. en xperlu risau...dia xberjaya

mengambil duit dari akaun en...sy telah batalkan kad dan en perlu membuat kad lain bagi memastikan 

keselamatn dari pihak kami.......Kan dah jadi masalah besar.........!!!!

.....................................................................................................................................................

Nah tudia antara contoh perbualan mangsa dengan penyangak siber....korang pernah kena tak kes macam 

nie???? Ak Pernah kena sekali tahun lepas...memang terasa macam hampeh jugak laaa....cara cakap

 memang sama macam contoh kat atas tu lah...Aku kena dengan syarikat insyuran terkenal dunia...

Time tu ak tengah kerja, office hour kan...then dia call...cakap ak dapat perkhidmatan perlindungan insyuran

nyawa termasuk family secara percuma...memula ak x percaya, then dia bagi detail pasal ak pernah 

menginap kat Tune Hotel...die cakap ini memang kolaborasi antara syarikat insyuaran tu dengan Tune Hotel..

So, ak pun dengan ngongek terepdaya...bagi la detail jadah tu semua..dia mintak mak ak punya detail 

jugak...kire satu family lah sebab kan insyuaran tu nak cover family kan...nasib baik time tu mak ak sibuk...

so ak x sempat bagi detail tu semua, just detail ak jaa...then bila da setel semua, tetibe time nak abis 

sembang tu boleh dia cakap "setiap bulan kami akan memotong sebanyak RM80 dari akaun encik" demi cas 

perkhidmatan katanya...jilaka abisss...ak terkedu kejap...then time tu ak tau dah kena tipu nih...ak layan kan

aje dulu...elok letak telfon, terus ak blah pegi bank (elok time rehat tengahari) , ak cakap ak nak tukar kad...

Kalau tukar kad, semua detail akan ditukar...so selamat suda di situ..kalau tak mamposs duit ak dipotong je.

So pada korang yang belum terkena n mungkin nanti-nanti ada panggilan hangit macam nie, sila pastikan dulu 

semua perkara nih..tanya bab yang paling penting "ADA SEBARANG YURAN/CAS TAK"...selalu

bas duit nie diorang sorak sampai kita dah setuju bagai tetibe die cakap encik kena bayar...sabar jelah.


potpetpetpet : dah kenapa blog ak macam kne hack ja nihh...silap setting ke ape???




You Might Also Like

0 lemas bunyi blubblub:

Salam...trime kasih sudi taip sini...