Kenangan time puasa aku dulu2

Thursday, August 18, 2011 Nizam Riadzi 1 Comments

                                       Assalamualaikum...

Rasanya boleh lagi kan ucap Salam Nuzul al-Quran kat semua pembaca muslim blog ak nie...^^. Ok...sedar tak sedar, kita dah sampai hari ke 17 puasa, esok masuk hari ke 18...Syukur Alhamdulillah, still maintain lagi puasa x ponteng...^^

Kalau dulu2, time aku kecik2 kan..macam2 gaya aku buat janji boleh ponteng puasa...but tu time aku kecik2 dulu la kann...hehehe, sekarang xde dahh...

Kalau dulu, time awal2 pagi tu..bangun sahur cukup liat nihhh...Kalau mak kejut jam 5 pagi, lagi 5, ke 10 minit time nak imsak baru kelang kabot nak bangun makan...perhhh, ade sekali tu, siap mak tolong suapkan...ahakzz, manje2 sikit kann...tengah sedap2 makan tuhh, ade lagi dalam seminit kutt..gelojoh habis nihh, mulot penuh nasik nihh, sebab takut dahaga, tegus pulon air sekali...n hasilnya, tersedak tahap dewa...berair mata sebab batukk...huhuhu, x pasal2 pagi2 da tragedi..hohoho...

Then, macam biasa la kan...bebudak...after subuh..terus golek balik nihh, aku dulu kecik2 malas giler p sekolah..nak pulak aku sekolah cina, bebudak semua sedap je makan..aku yang pose nih memang azab la hadap godaan semua tu..hehehe...so, terbongkang la kat umah sampai jam 9pagi....hehehe, 9pagi memang dah set bangun, tengok kartoon kat tv2 nuh...

Sampai ke tengahari pulak..adoyaii, dah mule perut nihh rasa melayang2 bagai...mule la ulang alik ke dapur....mak plak duk jeling je sambil cakap dengan nada ugutan...

"kalau tak puasa takde baju raya"...(T T)

Wawawaaaa....memang kejam sangat stment tu...huhuhu, so golek2 la dengan muke takleh blaa...but ade gak kekadang tu hasil lakonan menjadi..pernah gak pure2 wat2 nak pengsan kat dapur..ahakzz...hasilnya, mak pun terpaksa masakla..ayam masak merah lagi..weiiii...^^

Kalau timing jam 4 lebih tuhh..aku dengar je azan asar, dah terasa panas badan nihh...tak tau macam mane, tetibe je badan nie boleh termandi dua tiga kali...ahakzz...memang best, mandi je rasa segar...terus tengok tv balik..then panas mandi pulak...sambil2 tu...gulppp...

Time dulu adik aku kecik lagi, so die memang best tak puasa...Nak jadikan cite, mak aku belikan cokelet sedap2 tuk die..waaaa..memang jeles...die simpan tinggi2 kat almari, kunun xmau ak rompak la tu..hehehe, but abangmu nih pandai...pura2 tido, then tengok semua tido..mule merayap cari cokelet mam dua tige kali..erkkkk...lupe2...puasa upenye..ahakzz, x batalkan...^^

Time pegi bazaar ramadan paling best...kiri kanan bau mengancam jiwa....air pulak.perhhh, x hinggat....mak bagi rm5 suruh beli ape2 but aku..ahakzz..p beli mercun....so akibatnye..time berbuka mak cakap...

"mane mercun tadi...makan la buat berbuka..."...(T T)

yang pasti...aku xde la slalu sangat ponteng..ahakzz...lupe2 sekali skale ade la....macam time sekolah dulu..form 5 asenye...time tu puasa pertama...balik sekolah dengan mber2..aku tak ingat aku puasa..terus ak beli air kat kedai mamak...sedap sedut sedas dua nihhh..tetibe member aku cakap...x pose ke...

PUFFTTTTT...bersembor air tu..ahakzzz..serius aku lupe...yang bestnye diorg nie pun cam saje kenekan aku..sengal2 jerkk..sabo jelah...hohohoho

p/s: dah nak habis puasa yerkk..huhuhu...pas nie rindula lg ngan ramadan...(T T)

You Might Also Like

1 lemas bunyi blubblub:

Salam...trime kasih sudi taip sini...