Bila aku terjah bazaar : cerita tentang orangnya...

Wednesday, August 10, 2011 Nizam Riadzi 0 Comments

                                      Assalamualaikum...


Ok..bulan puasa nie macam biasa la kan, bazaar ramadan adalah sesuatu yang pasti...macam tak lengkap kalau tak jenguk bazaar ramadan walaupun sekali..toi tak..yelah bazaar ramadan kan setahun sekali...

Macam2 perangai dan ragam manusia boleh kita lihat...Kalau aku, for sure la aku boleh tengok keseluruhan gelagat...sebab ape, sebab aku salah seorg peniaga yang berniaga dekat bazaar ramadan almost setiap tahun...n this year aku tolong orang je...^^

So, ada ape dengan orang2 yang berkunjung ke bazaar ramadan...Hem...pelbagai. Time nie aku boleh lihat gelagat mak cik2, pak cik2, anak2 dara dan teruna, pekerja kilang, pekerja awam mahupun swasta, peniaga dan pelanggan...macam2 ragam ada...

Kalau aku lihat dari sudut pandangan seorang peniaga...aku akan dapat lihat bertapa kami (peniaga) cukup ramah mesra diantara satu sama lain...semuanya saling bantu membantu walaupun dalam masa yang sama cuba merebut pelanggan yang sama...(rezki masing2 xpe...^^). Kalau time berbuka tu...mula la pakat bertukar hasil jualan, yang jual air akan bungkus kan air dan bagi pada peniaga lain..yang jual kuih pun sama...macam2 , sampaikan bagi kami (peniaga) dah terlalu banyak makanan tak termakan jadinya...syukur Alhamdulillah...

Kalau aku lihat dari pandangan mata seorang pelanggan...aku sendiri bergelar pelanggan..mata mula tak keruan, apa yang dilihat semuanya menarik...kejap toleh nampak air bandung..cantik je warna merah pink air tu...kejap nampak ayam golek yang macam sengaja menari pole dance cuba mengoda...kadang2 tergelincir juga beli je ayam golek tu walaupun mahal semacam..^^. Biasalah nafsu bulan puasa nie lain macam sikit....pantang nampak makanan semuanya nak dicuba...

Kalau aku lihat dari pandangan seorang anak yang keluar bersama keluarga ke bazaar ramadan..yess, itu ibarat saat yang cukup menyeronokkan...bukan seronok macam mana, but seronok bila dapat bersama keluarga berjalan bersama didalam kesesakan bazaar ramadan...kejap2 aku boleh lihat ada yang bersenda tawa, kejap2 ada anak kecil yang meronta keletihan...macam2 cerita ada....meriahnya bazaar ramadan...

lihat pula dari sudut kemakmurannya...syukur aku ucapkan...tiada sebarang perasaan  ini area orang melayu....ini bazaar ramadan orang islam yang punya....tak, semua pun ada, ada yang datang bersama rakan2 berlainan bangsa...berlainan agama...meriah...ada yang ambil kesempatan bergambar didalam keriuhan suasana...^^. Kalau nak diikutkan semuanya hebat...sesekali akan ada kesesakan yang berlaku gara2 ada kenalan yang bertembung dan bersapa dipertengahan jalan...kesesakan mula berlaku...

Situasi bergini jarang berlaku...ianya hanya berlaku setahun sekali...hanya di bazaar ramadan...^^

p/s: kesyukuran dipanjatkan bertapa amannya negaraku...^^

You Might Also Like

0 lemas bunyi blubblub:

Salam...trime kasih sudi taip sini...