cara makan Rasulullah S.A.W

                                          Assalamualikum....


Wahhh, pagi nie perut berbunyik2 irama dangdut keroncong bagai...haiiyooo..kelaparan suda....tadi da minum hot choc milk...but now, ushhh....lapar balik.....huhuhuhu...


Uitt2...hehehe, duk cite pasal lapo2 nie kan...ADAKAH ANDA TAHU...(tetibe..hehehe)....cara makan yang paling digemari n diikuti hampir keseluruhan manusia muka bumi yang cun nie adelah care n gaya nabi kita makan...^^.


Klu korang nak tau la kan, saintis2 barat tu (xpecially yahudi yang eksyen bagus tu...=.=)...diorang semua sepakat setuju yang cara makan paling elok, terbaik, tip top of the top adelah cara n gaya makan Rasulullah S.A.W....diorang semua suku ngan cara nabi kite makan sebab ade kebaikannye...diorang just x mau ngaku yang tu care nabi makan, kunun2 gaya nek moyang diorang le yang buat...xde kaitan dengan islam...(bodo sombong, cam nie lah...haishhh)...


yum2...sedap kan...^^

Jangan makan SUSU bersama DAGING
Jangan makan DAGING bersama IKAN
Jangan makan IKAN bersama SUSU
Jangan makan AYAM bersama SUSU
Jangan makan IKAN bersama TELUR
Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD
Jangan makan SUSU bersama CUKA
Jangan makan BUAH bersama SUSU CTH : Coctail

Cara makan :
Jangan makan buah setelah makan nasi, sebaliknya makanlah buah Terlebih dahulu, baru makan nasi. Tidur 1 jam setelah makan siang.

Jangan sekali-kali makan malam, barang siapa yang makan malam dia akan dimakan usia dan kolesterol dalam badan akan berganda 
Kelihatannya sulit, tapi kalau tak percaya, cobalah. Pengaruhnya tidak dalam jangka pendek. Akan berpengaruh bila kita sudah tua nanti.

Dalam kitab juga melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah mencegah kita makan ikan bersama susu. karena akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh ilmuwan yang menemukan bahwa dalam daging ayam mengandung ion+ sedangkan dalam ikan mengandung ion-, jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merusak usus kita. Al-Quran Juga mengajarkan kita menjaga kesehatan spt membuat amalan antara lain:

Mandi Pagi sebelum subuh, sekurang kurangnya sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap kedalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak. Kita boleh saksikan orang yang mandi pagi kebanyakan badan tidak gemuk.

Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air es) setiap pagi. Mujarabnya Insya Allah jauh dari penyakit (susah mendapat sakit). Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (yaitu sujud sekurang kurangnya semenit setelah membaca doa). Kita akan terhindar dari sakit kepala atau migrain. Ini terbukti oleh para ilmuwan yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir keruang tersebut.

Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menemukan bahwa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, yaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan)

haha...amacam, best kan....blub klu bab makan malam..perhhh..memang dah kompom2 x ikut sunah...huhuhu, haiiyooo...xpe2...pasnie kne try gak...untuk mse dapan...sekarang nie memang le sihat segar bugar...skali lagi dua tiga taun, urat besi nie da mule karat..haiiyooo......x ke naya...dushhh....^^

p/s: mak cik cafe nie awat lambat beno buka kedainye..lapo nie..huhuhu

Popular Posts